SME

Mediálny analytik: Televízie potrebujú zisk, bulváru sa nevyhnú

Množstvo rýchlo kvasených moderátorov po nástupe Markízy nebolo dobré pre diváka ani pre moderátorov samotných, tvrdí Rasťo Kužel z Memo 98.

Politiku v spravodajstve Markízy dokazovali aj dáta, tvrdí Rasťo Kužel z organizácie Memo 98. Politiku v spravodajstve Markízy dokazovali aj dáta, tvrdí Rasťo Kužel z organizácie Memo 98. (Zdroj: Archív Rasťa Kužela)

Nebolo štandardné, aby jedna neparlamentná strana mala toľko mediálneho priestoru ako ANO v televízii Markíza, hovorí o období pred voľbami 2002 Rasťo Kužel z mimovládnej organizácie Memo 98. Tá mapuje objektivitu televízneho spravodajstva. Naopak, v posledných voľbách patrila televízia podľa neho medzi tie objektívnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako hodnotíte spravodajstvo v začiatkoch Markízy?

„Treba to hodnotiť v kontexte toho, že STV bola v tom čase politicky zneužívaná. Vtedy súkromná televízia Markíza poskytla divákom alternatívu, či už z hľadiska technickej kvality, ale aj obsahu. Televízia vtedy vyplnila priestor, ktorý tu bol. Navyše priniesla modernejší štýl, ktorý vidíme v iných krajinách.“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Markízu chcel pôvodne Mečiar, prispela k jeho pádu Čítajte 

Bolo to vidieť aj na správaní moderátorov?

„Určite áno, bolo vidieť, že prešli inými školeniami a tréningami a bolo vidieť stopu zahraničného majiteľa. Z tohto pohľadu Markíza priniesla niečo iné a kvalitnejšie.“

Súhlasíte s tvrdením, že Pavol Rusko mal nos na kvalitných ľudí s potenciálom stať sa medzi ľuďmi celebritami?

„Ťažko povedať, či Pavol Rusko mal nos na ľudí, nakoniec, stačí sa pozrieť, kam sa neskôr posunuli. U nás vo všeobecnosti chýbala stredná generácia novinárov. Staršia generácia vyrastala ešte v socialistickom systéme a mladá sa potom veľmi rýchlo dostala na vyššie pozície. Napríklad aj v oblasti moderovania politických diskusií. Sú to pozície, ktoré sa v zahraničí napríklad v BBC dávajú ľuďom až pri konci ich kariéry. Musia najprv prejsť všetkými ostatnými pozíciami. U nás bolo veľa rýchlo kvasených moderátorov, a nie vždy to bolo vhodné, či už pre diváka, alebo pre tých samotných novinárov. Samozrejme, nedá sa poprieť, že veľa z nich má svoju kvalitu, ale ťažko to paušalizovať na to, že to bolo dielo jedného človeka.“

SkryťVypnúť reklamu

Kedy ste začali mať pocit, že spravodajstvo Markízy napriek Ruskovým tvrdeniam o nestrannosti sa začalo prikláňať k Mečiarovým oponentom?

„Prvé náznaky bolo vidieť počas volieb v roku 1998. Tam sa ukázalo, že alternatívne informácie neznamenajú automaticky aj to, že sú automaticky objektívne. Hoci bol dopyt po objektívnych informáciách a Markíza vyplnila dieru na trhu, už vtedy trochu poslúžila opozícii. Oveľa viac to bolo vidieť počas prezidentských volieb v roku 1999 pri podpore Rudolfa Schustera. To bolo obdobie, keď bola televízia využívaná na promovanie strany ANO. Mám pocit, že aj väčšina z tých známych tvárí Markízy nebola nadšená, že musia robiť príspevky, ktoré by za normálnych okolností nerobili.“

Strana ANO využívala na svoju propagáciu tváre Markízy. Bolo cítiť, že sa podpora tejto strane prejavuje aj v spravodajstve?

SkryťVypnúť reklamu

„Určite áno, v tom čase sme robili dlhodobo monitoring. Mali sme faktické a empirické dáta, ktoré potvrdzovali, že na rozdiel od ostatných strán, ktoré boli vykresľované negatívne alebo neutrálne, strana ANO v tom čase (pred voľbami 2002, pozn. redakcie) dostávala väčší priestor a ten priestor bol pozitívny. A to bola ešte neparlamentnou stranou. My sme na to v tom čase poukazovali, keďže podľa nášho názoru išlo o jednoznačný konflikt záujmov. Jednoducho, nie je úplne štandardné, aby televízia takýmto spôsobom robila spravodajstvo o jednej strane.“

O Markíze sa písalo aj to, ako vykresľovala osoby blízke mafii v pozitívnom a viac ľudskom svetle. Takisto ste si to všimli?

„Netrúfal by som si to hodnotiť takto. Nevylučujem to, ale nestačí vidieť len zopár príspevkov, aby som prišiel s takýmto vážnym tvrdením.“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ako skončili známi Markizáci Čítajte 

Ako spravodajstvo Markízy ovplyvnilo jej ovládnutie spoločnosťou CME?

„Najlepšie obdobie slovenskej žurnalistiky bolo v čase, keď väčšinu médií vlastnili zahraniční investori. Prioritou pre tieto spoločnosti bolo vykázať zisk, takže sa nezasahovalo až tak do osobnej slobody médií. Po roku 2008, keď nastala finančná kríza a viaceré médiá sa dostali do rúk slovenských vlastníkov, sa to zmenilo. Už pri posledných voľbách sme videli, že niektoré médiá boli v politickom boji opäť použité. Naopak, spravodajstvo Markízy informovalo o voľbách objektívnym spôsobom a aj jej publicistika po voľbách bola atraktívna pre diváka.“  

Ako sa to odrazilo na bulvarizácii spravodajstva?

„Samozrejme, dá sa hovoriť o nástupe ľahšieho prístupu k spravodajstvu. Z tohto pohľadu si myslím, že treba mať verejnoprávne médium, kde by spravodajstvo nemalo pokrývať veci takýmto štýlom.“

SkryťVypnúť reklamu

Môže televízia, ktorá chce ostať na trhu lídrom, robiť spravodajstvo bez zvieratiek a automobilových nehôd?

„Ako kritický divák by som privítal, keby bolo menej bulvarizácie. Ale ľudia vo vedení, ktorí potrebujú vidieť zisk, majú iný názor a zrejme sa tomu nevyhneme.“

Aký máte názor na situáciu, keď televízia odvysiela záber na plačúce obete tragédií?

„Akceptujem takéto zábery v prípade, že majú poslúžiť verejnému záujmu. Ak novinár chce prostredníctvom takejto ľudskej tragédie upozorniť na problém, tak sa to dá akceptovať. Nie je to prijateľné, ak takúto tragédiu ukazujú prvoplánovo pri honbe za senzáciami. Pamätám si na prípad v americkom metre, keď muž po menšej potýčke skončil na koľajniciach. Odfotil ho profesionálny fotograf a publikovali to s titulkom v zmysle, že tento muž o pár sekúnd zomrie. Toto je zneužitie ľudskej tragédie na zvýšenie predajnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Myslíte si, že internet nahradí klasické televízne spravodajstvo, ako ho poznáme doteraz?

„Zatiaľ čísla nahrávajú v prospech televízií. Bude zaujímavé sledovať čísla po amerických voľbách, keďže Amerika je krajinou, kde je prístup na internet na úrovni 99 percent. Keď som sledoval čísla počas posledných volieb, tak stále tri najväčšie televízie boli pred internetom. Aj keď už to nebol taký veľký rozdiel ako v minulosti. Skôr je otázka, či ešte budeme vedieť rozlíšiť tradičné a nové médiá. Dnes už väčšina televízií má slušné spravodajské stránky a naopak spravodajské médiá majú videosekcie.“ 

Prečítajte si tiež: Markíza, Doma a Dajto končia v DVB-T, nedohodli sa s Towercomom Čítajte 

Pavol Rusko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 467
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 244
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 057
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 854
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 473
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 167
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 940
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 132
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Hokejisti Dánska po víťazstve nad Kanadou.

Pozrite si program semifinále na MS v hokeji 2025.


Oliver Lauridsen, Phillip Bruggisser, brankár Frederik Dichow, Oscar Moelgaard, Jesper Jensen, Sidney Crosby a Ryan O'Reilly v zápase Kanada - Dánsko vo štvrťfinále MS v hokeji 2025.

Video, zostrih a góly zo zápasu Kanada - Dánsko vo štvrťfinále MS v hokeji 2025.


Stano Benčat, Ondrej Rusnák a Boris Valábik debatujú v podcaste Hokejový BOSS.

Hokejový BOSS hodnotí vystúpenie Slovákov na MS v hokeji 2025.


Na snímke Mário Sauer.

Podľa špecializovaného portálu Transfermarkt je hodnota Sauera približne 1,7 milióna eur.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu